7. september 2011

kurshelga i oktober 2011




Karen fra Veskedilla som skal lære oss å sy ei spesiell veske har sendt denne skissen + bilder av lås og andre metalldeler som er tenkt brukt.

I tillegg oppgir hun følgende om kurset - kopiert fra epost;

Da har jeg fått laget en skisse av veska jeg tenkte å holde kurs i. Jeg har tenkt at veska skal kunne brukes som både håndveske og skulderveske
der deltakerne kan velge ulike løsninger for rem eller håndtak.
Låsen er en sømlås i messingfarge som er ca. 20 cm. bred. Låsen syes på "veskeposen" med knappehullstråd eller annen ekstra sterk sytråd.
Selve vesken vil ha en slags pærefasong og bestå av 3 mønsterdeler; stor halvmåneformet del til front/bakside, liten oval del front/bakside, og lang smal side/bunn.
Har ikke beregnet stofforbruket ennå, men jeg ser for meg at det f.eks. er mulig å bruke ufo-er (unfinished projects) i ulike lappeteknikker på hele eller deler av veska.
Den kan syes i både tynne bomullsstoffer og kraftigere stoffer. Veska vil være foret og ha en vattlag i midten.
Inni veska vil det være 2 ulike typer lommer, glidelåslomme som syes "skjult" inn i stoffet og lomme sydd på foret. Vil også ha med detaljer som innvendig karabinkrok
til å feste nøkkelknippe/portemone. Utenpå lager vi en stoffblomst til pynt, og ulike håndtak/remmer.
Jeg synes det er vanskelig å lage materialpakker med vatt og stoffer, da mange kursdeltakere helt sikkert har det de trenger, samt at smaken kan være så forskjellig.
Låsen koster ca. 100 kroner og den trenger alle. Ellers vil jeg ha med ulike knapper til å trekke med stoff (pynt) lenker, karabinkroker og metalldippedutter som deltakerne kan kjøpe i tillegg. Hvis de vil ha
glidelåslomme må de ha en plastikkglidelås (ca. 20 cm) som kan syes tvers over uten å ødelegge symaskinnålen og den bør fargematche for/linning.
De som er drevne syersker vil nok bli ferdig i god tid før kurset er ferdig. Da har de jo mulighet til å kjøpe de ulike mønster/låser jeg har til punger og portemoner og så kan de
sy en pung som matcher vesken, jeg kan jo kort vise teknikken med limlås også.
Venter forsatt på låsene, men vil prøvesy noen modeller så fort som mulig, så dere kan legge ut bilder på deres sider. Skal også lage en mer presis liste på hva deltakerne trenger
etterhvert. Dette kan jeg sende ut direkte til de påmeldte hvis jeg får mailliste.

Ingen kommentarer: