31. mai 2012

Styremøte 4/12


Styremøte 4/12 hjemme hos Heidi M
Dato 30.05.12 kl 18.00 – kl 20.45
Tilstede; Heidi M, Heidi B, Elisabeth, Ragnhild , Hanne-Kristine
Forfall; Mona og Liv-Mari


1.Medlemsutvikling og økonomi
Økonomien er p.t. bra. Etter 8 innmeldinger og 22 utmeldinger så langt I år så står medlemslisten med 197 navn. Av disse er det 16 som fortsatt ikke har betalt sin kontingent og heller ikke gitt beskjed om utmelding. Disse blir strøket av medlemslisten og epostlisten 1.juni. Da må de evt melde seg inn igjen dersom det ordnes med kontingenten

2.Høstens program – Høstens program er klart og ligger på bloggens høyre side. 

3.Kursprogrammet for 12./13./14. Oktober;
Elisabeth har flere spennende kurs på gang, det gjenstår å få kursinnbydelsene 100% ferdig, samt få budsjettet helt klart.  Kursprogrammet vil bli offentliggjort på sommeravslutningen i neste uke.  Invitasjon sendes til TQL´s medlemmer medio juni samt at det blir blogget.  Vi sender samtidig invitasjon til de quiltelagene vi kjenner til i Trøndelagsfylkene, det øker sjansen for at vi får gjennomført de planlagte kursene.  Kursplasser vil da bli tildelt fortløpende etter ”først-til-mølla”-prinsippet.

4. Sommertur til Kristiansten Festning.  Påmeldingen har gått tregt, men vi er kommet opp i 57 medlemmer inkl. styret. Denne kveldens oppgaver ble fordelt innen styret. Budsjettet viser at årets kostnader til sommeravslutning er i tråd med Årsmøtets krav.

5. Arbeidsinnstruksen – Forslag til detaljert arbeidsinnstruks er tidligere utsendt til styret på e-post. Denne ble enstemmig vedtatt som gjeldende fra dags dato og ses på som et verdifullt verktøy også når styresammensetningen endres.

6. Evaluering av møtene på Ranheim.
Mange hyggelige tilbakemeldinger er mottatt på koselige møtelokaler og gjennomføringen av møtene. Ingen negative tilbakemeldinger. Dog skal vi sjekke om det er mulig å ha noe mer lys i storsalen, enkelte kan oppleve at det kan være behov for mer lys.

Styret anser det det enklere og mer effektivt å følge ønske fra medlemmer om å ta Show & tell i begynnelsen av møtet, og at produktene blir liggende fremme for fotografering og nærmere nytelse etterpå. Kanskje oppleves det ”rart” å snu møtene slik, men tilbakemeldinger tyder på at mange medlemmer liker det også.

Holde igjen kaffen til etter show & tell er praktisk for de som koker kaffe, samt at det er en praktisk sikring mot uhell når tepper og vesker skal opp og frem for visning. Likeså er det koselig å ha den kaffekoppen under foredraget.

Styret opplever alt i alt at den nye gjennomføringen av møtene, samt varierende bordoppsett er med på å effektivisere den programmessige delen av møtet – da kan de som ønsker det ha den sosiale praten til slutt.

Det ble fremhevet at vi må prøve å sette bordene slik at ingen blir sittende med ryggen til scenen, eller blir sittende slik at de må vri seg mye for å se.

Før høstens møter må vi presisere at det kan parkeres i nærheten av inngangen, men plassene foran trappa er forbeholdt de med handicapbil.  Likeledes kan vi parkere utenfor restauranten og evt ved idrettsplassen – men unngå parkering som kan hindre utrykningskjøretøy til sykehjemmet.  Vi som er på møtet kan dobbeltparkere, i alle fall når vi vet hvem vi parkerer inn J

Det ble fremhevet at medlemmene, spesielt på mai-møtet, har vært enestående til å bistå med rydding av bord og stoler.  Styret takker for all slik hjelp!

7. Arbeidsfordelingen innad i styret.
Styret møter senest kl 18.15 til medlemsmøtene, og vi må ha større rotasjon på hvem som gjør hva.  De som har helsemessige problemer med å flytte bord og stoler må ta ansvar for kaffekoking og stå i døra for å få medlemmene til å registrere seg i protokollen.
Elisabeth vil trekke Ragnhild og Liv-Mari mer inn i arbeidet med kursene.

8. Årsmøtehelgen 2016 i Trondheim
Heidi Bolgnes sitter nå i NQF´s styre som Quiltelagskontakt, medlem av kurskomiteen og nestleder.  Det er ennå ikke helt klart hva dette vil medføre, men Heidi og Sølvi Alfnes som er vara til NQF-styret har startet rekognoseringen for å finne egnede lokaler til Årsmøtet som skal arrangeres i Trondheim i 2016.

9. Nytt regnskapsprogram
Det er tidligere innkjøpt Vista Regnskapsprogram som er alt for avansert i forhold til det vi har behov for i TQL.  Vista er dyrt, har en dyr årlig lisensavgift og en veldig dyr telefonsupport. 
Styret besluttet at vi kjøper programmet Soft Zirkus som er et regnskapsprogram beregnet for lag og organisasjoner som har begrenset medlemsmasse og begrenset aktivitet, dvs ikke skatte- og mva-pliktig.

Dette er rimeligere i innkjøp enn årsavgiften til Vista – og har gratis support.

10.         Evt.
Oppklaring; Har fått signal om at det under årsmøtet, og senere, ikke har kommet klart nok frem hvorfor årsmøtet påla styret å prøve å spare til jubileumet i 2016.  Vi skal IKKE spare for å bruke penger på NQF´s årsmøte i Trondheim. Kostnadene for dette arrangementet bæres av NQF.  Men TQL ser behovet for å ha noen midler i bakhånd dersom vi i løpet av 2016 skal ha egne arrangement i anledning av at vi fyller 25 år.

Tips til foredragsholdere/tema på medlemsmøtene; Styret har mottatt noen tips som vi vil arbeide videre med med tanke på vårens program – men vi tar gjerne i mot nye/flere tips!

Hjemmesiden; Tilbakemeldinger på at hjemmesiden ikke er oppdatert.  Dette er bestilt og vil forhåpentligvis snart komme i orden.  Da vil vedtektene og styret stå der – vedr program blir det henvist til bloggen.  Dette vil kreve mindre løpende ajourhold av hjemmesiden.


Heidi Bolgnes
referent

23. mai 2012

Sommerfesten/sommertur 6.juni kl 18






En påminnelse om sommerturen til Kristiansten Festning onsdag 6.juni kl 18.00 


Betalingsfrist 25.mai - kr 350 for medl - kr 450 for ikke-medlem  til til kto 0539 5325576  - se blogginnlegg fra 1.mai

Meny; 
  • helstekt indrefilet m/tilbehør
  • After eight sjokoladefondant og kaffe til dessert

drikke kjøpes selv av den enkelte

Vel møtt!


Ser jeg har brukt begrepene Sommerfest/sommeravslutning/sommertur om hverandre - beklager dette 


9. mai 2012

Sparebank1´s 10-er-aksjon

For dere som er på facebook så har dere kanskje registrert denne aksjonen fra banken.

Trondheim Quiltelag har meldt seg på i håp om å få midler så vi kan kjøpe inn vatt til teppene som syes til teppeaksjonen "Tepper som varmer".

https://facebook.sparebank1.no/trondheim-quiltelag

Alle facebookbrukere kan avgi en stemme til hver banks region.  Sparebank1 i Midt-Norge dekker Trøndelagsfylkene, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

Andre avd. av Sparebank1 i andre deler av landet har egne aksjoner - bl.a. har Sparebank1 SR-bank Amandaprosjektet på sin søkerliste.

Du kan med andre ord gi en 10-er til teppeaksjonen ved å bruke linken over - og en 10-er til Amandaprosjektet ved å søke opp Sparebank1 SR-bank.

Søkerne må få minst 50 stemmer for å få midler utbetalt.  Pr nå er vel 25% fordelt, aksjonen avsluttes  31.mai eller når man har kommet opp i kr 1.000.000 i Midt-Norge.

Vi ber deg som leser dette oppfordre dine facebook-venner til å støtte Teppeaksjonen via Trondheim Quiltelag!

8. mai 2012

Grasrotandel

Mottatt e-post fra Norsk Tipping;

Norsk Tipping vil på vegne av din grasrotmottaker TRONDHEIM QUILTELAG takke for ditt bidrag gjennom Grasrotandelen. Hittil i år har din grasrotmottaker mottatt 3258 kroner, mens det totale beløpet de har mottatt siden oppstart med Grasrotandelen er 24887 kroner.


Styret takker alle medlemmene som på denne måten gir støtte til Quiltelaget!

3. mai 2012

Medlemsmøte 2.Mai.

Maimøtet ble startet med Show and Tell:      

Rønnaug har sydd tepper til teppeaksjonen, og en nydelig håndarbeid-kurv etter et Bente Malm mønster.


Bente har sydd 2 nydelige spisebrikker med flying geese mønster. Kari Melsom kurs.
Anne Donjas sekskant babyteppe er ferdig. Eli har sydd 2 punger og det store flying geese teppe.
Unni har sydd påskeløper og et barneteppe i squaredans mønster.
Magnhild har sydd "Villblomst" løper og spisebrikker i squaredans mønster.
Birgitta har sydd En bunadspose med flying geese i nydelige grønnfarger.



Anne Heidi og Karin fra Tynseth

Anne Heidi og hennes samarbeidspartner Karin ved Husfliden på Tynset.
Damene hadde med butikk og Anne Heidi fortalte hvordan samarbeidet startet.

Tusen takk for besøket damer.

1. mai 2012

Sommertur 2012

 Sommertur

onsdag 6.juni 2012 kl 18.00


I år blir ikke turen så lang.....

Vi møtes innenfor festningsmuren på Kristiansten Festning hvor vi først vil få en guiding og høre historien om denne viktige bygningen som har betydd så mye for Trondheim i snart 350 år før vi skal kose oss med mat....

Restaurant Kommandanten (http://www.festningenservering.no/ ) vil servere oss en kjøttmiddag med dessert og kaffe i selskapslokaler inne i festningsmurene.  
(Nøyaktig meny får vi ikke før etter 17.mai da restauaranten skal endre menyen sin da)  
Dere kjøper selv det dere ønsker å drikke til.

Vi krysser fingrene og håper på nydelig trøndersol så vi kan nyte utsikten innimellom.

Det vil bli et stort loddsalg i løpet av kvelden

Dere melder dere på ved å betale egenandel på kr 350 til kto 0539 5325576 
ved v/kasserer Heidi Mesteig, Saupstadringen 19c, 7078 Saupstad innen 25.mai
(merk betalingen med sommertur og navn så sparer dere kasserer for mye detektivarbeid)

Styret håper på stort oppmøte når sommerfesten blir holdt i "nærmiljøet" for de fleste :)

29. april 2012

Medlemsmøte 2 Mai.


Invitasjon til Medlemsmøte i Trondheim Quiltelag

Tid: Onsdag 2 Mai kl.19
Sted: Folkets Hus Ranheim

Vi starter kvelden med Show & Tell  og loddsalg før kaffen serveres og vi får

Kveldens program:


Anne Heidi Smedshammer
som driver ”Lappemor – quiltebutikken på fjellet” fra Tynset
 forteller om sitt quilteliv og det å drive butikk m.m.
http://www.lappemor.no/
Hun vil også ha med butikk og vil levere kveldens gevinster
NB! Hun har ikke med bankterminal, men kan sende faktura til de som ikke har kontanter :)




17.mai
TQL vil også i år delta i borgertoget med vår flotte fane.
Vi møtes i gata utenfor NAV i Statens Hus
Borgertoget starter kl 13.
Vi håper på stort oppmøte

Kveldens Kakebakere er:
Anja Van De Wiel, Astrid Berg, Beate Asheim, May Kristensen, Peggy Jørgenson

Husk å ta med kopp.


Velkommen

19. april 2012

Referat styremøte 11.04.12 kl.17.30-18.30.


Styremøte 11.04.12 ved Ranheim forsamlingshus

Tilstede: Heidi Bolgnes, Heidi Mesteig, Elisabeth Wæhre, Hanne- Kristine Ludvigsen, Mona Baatnes, Ragnhild Finserås og Liv Mari Graffer Bye.

Sak1:
Økonomi – medlemsutvikling- purring
Det er pr. i dag ca 50 stk som ikke har betalt medlemsavgift. De som var tilstede på  medlemsmøtet fikk mulighet til å sjekke om de hadde betalt eller ikke hos kasserer. Det står 197 medlemmer på dagens liste. De som ikke betaler innen mai- møtet vil bli strøket fra listen. De må da enten betale seg inn som gjest eller betale medlemsavgiften.
Medlemslistene ble også sendt rundt på møtet slik at medlemmene kunne korrigere personalia.

2:
Mai- møtet
Leder Heidi Bolgnes kan ikke være tilstede da det er styremøte i NQF,  Mai-møtet vil bli ledet av nestleder Elisabeth Wæhre.

3:
Sommeravslutning- priser- budsjett- kunngjøring- påmelding og påmeldingsfrist.
Sommerfesten vil avholdes 6. juni på Festningen. Leder skal prøve å få til en to- retter (middag- dessert) til ca 350 kr/pers. Middagen vil bli betalt av medlemmene, mens laget vil stå for lokale og en guidet tur på festningsområdet. Påmelding og påmeldingsfrist vil bli lagt ut på blogg og sendt medlemmene når denne er blitt bestemt.

4:
Høstens program
Alt er klart utenom oktober. Vi mangler fortsatt foredragsholder denne måneden. Styret jobber med saken.

5:
Kurshelg
Noen kursholdere er booket, det jobbes med noen flere. Styret er godt i gang med planleggingen av helgen, og det tas sikte på at kursprogrammet skal presenteres senest på sommerfesten

6;
Styret støtter initiativ fra Magnhild, Astrid og Elin om å prøve å få i gang et eller annet tiltak rettet mot barn/unge basert på boka ”barn + symaskin = GØY” som er utgitt av NQF og Norges Husflidsforbund.

7;
Kasserer Heidi M har hatt gjennomgang/opptelling av årene og gitt de klarere farger. Bra initiativ!

18. april 2012

Medlemsmøte 11 April.

Aprilmøte ble startet med signering av medlemsprotokollen og velkommen ved Styreleder Heidi Bolgnes.


Show & Tell


Lisbeth er med i en sygruppe som har hatt gjenbruk av dongri som tema. Hun har laget 3 vesker, "totebag`s".




Edna har sydd veske av en gammel brokade dressjakke. 
Med patchwork blomster, perler og stitchery på blader og blomster. Baksiden er frihåndsquiltet med melert tråd. 
Sort babycord som lukkekant rundt hele vesken og på skulder reimen.

Kirsti og Kjersti har vært på Gail og Helen kurset og viser oss sine meget eksklusive målbåndholdere...
Teppet er en 60års gave, mønsteret er fra boka: Some kind of wonderful.


Merethe Asklund har laget 3 store Japansk bretteteknikk quiltetepper, dette er det siste...  
Alt er håndsøm og håndquiltet. Hun bruker ca 11 mnd pr teppe.

Sissel Ohm har tegnet stjerneblokken selv, håndquiltet til slutt.


Vi var flere som var på kurs med Gail og Helen palmehelgen. Vi viser våre resulteter med et smil...
Dagny har sydd den røde stitcherymappen, Anita Skjellanger den grønne og Ann-Kathrin Skaalvik den lyseblå.
Rønnaug har laget nålepute og sakseetui. Ann-Kathrin har sydd og handquiltet Hannas basket av Gail. 
Unni har også laget sakseetui.

Rønnaug har sydd teppe Snowdays, Merethe Ellingsen har maskinquiltet teppet.

Rønnaug har også sydd My Garden, et månedesblokk teppe designet av Lynette Anderson. 
Teppet er nydelig håndquiltet.

  17.mai quilt, laget av Laila Aa. Mønsteret er fra bladet Familien.

 Ann-Kathrin Skaalvik har også vært på kurs og hun har sydd nåleetui, stitcherymappe og Hanna`s basket.



Anne Donia har sydd sekskanter uten pappmaler. Det er et babyteppe, sydd på ei uke.


Edna Nylèn

Vi har vært så heldige å få Edna til å fortelle om sitt quilteliv.
Hun hadde forberedt seg i månedsvis før Aprilmøte og kunne fortelle gode historier og vise oss nydelige bilder som hun og søsteren hadde vært ute i naturen å tatt av quiltene hennes.

Det må være utrolig spesielt å ha så nydelige bilder av quiltene sine, absolutt en ide til å tenke over.

Edna har laget så mange av disse nydelige blomstene at hun kunne pynte alle bordene i sønnens bryllup med dem.

Logcabinquilt med en spesiell historie, om bare trær, rognebær og sidensvans.

Baksiden

Brullypsgave til sønnen,

Nydelige labels på baksiden.

En duk som passer til langbordet dekket til 12.


Baksiden

Mønsteret er fra en strikkeoppskrift.

Det rødlige stoffet i rammen er et kjolestoff skåret på skrått...

Nydelig håndquiltet.

Denne duken inneholder ikke ett eneste julestoff, så den kan brukes året rundt.

Et nydelig sengeteppe.

Edna har maskinquiltet det selv, på sin symaskin, blokk for blokk.

Frihånd-blader i rammen.





Tusen takk Edna.



Siw og Sølvi hadde med butikk, både fra sentrum og heimdal.


29. mars 2012

Invitasjon til medlemsmøte.




Invitasjon til:

Medlemsmøte i Trondheim Quiltelag

Onsdag 11. April 2012


Kl. 19:00 – 21:30 Folkets hus Ranheim

(Dørene åpnes 18:30)


Dagens program:

”Mitt Quilteliv” med Edna Nylèn

Heidi Bolgnes forteller fra NQF`s årsmøte i Bergen.


Vi starter med Velkommen, Show & Tell og åresalg.
Så blir det foredrag med følgende kaffe og kaker.
Husk å ta med kopp!

Kveldens kakebakere er:
Anne-Mari Lein, Birgitta Tangvik, Gerd-Eva Wahlstrøm,
Kjersti Johanne Wedø, Merethe Asklund

Ferdige blokker fra januarmøtet kan leveres til styret.

Velkommen!


22. mars 2012

Referat styremøte Kommandanten 21.03.12 kl 18-20

Tilstede: Heidi Bolgnes, Heidi Mesteig, Elisabeth Wæhre, Hanne- Kristine Ludvigsen og Mona Baatnes.

1. Økonomi og medlemsutvikling:

a) 19 stk har meldt seg ut av laget i år og 7 stk har meldt seg inn. Det er pr. i dag 197 medlemmer. Av disse mangler vi betaling fra ca 50 stk.

b) Vi prøver med en vervekampanje. Et TQL- krus i premie til både verver og nytt medlem.

c) Kasserer har gått gjennom ”årene” (loddene) og funnet ut av vi mangler en åre. Dette skal ordnes til neste møte.

d) Leder skal lage laminert plakat som TQL kan henge opp på informasjonstavla på Stoff og Stil og quiltebutikkene. Denne skal vise til at vi finnes, når vi har møter osv og ha en åpen invitasjon til alle interesserte.

e) Be medlemmene om ytterligere vervetips på neste medlemsmøte

2. Aktivitetsplan:

a. Aktivitetsplan for 2012 er gjennomgått og ajourføres på bloggen i løpet av kvelden.

I mai kommer "Lappemor" fra Tynset for å fortelle litt om sin store hobby som også er blitt til et levebrød. Hun har også med seg butikk og vi levere gevinster til dagens lotteri.

b. Dette styremøtet ble avholdt på Kristiansten Festning fordi vi ønsket å se på fasilitetene med tanke på sommerfesten 6.juni. Vi vil få disponere et flott lokale inne i festningsmurene. Da gjenstår det å få bestilt et flott vær!

3. Hjemmesiden ”www.TrondheimQuiltelag.no”

a. Hjemmesiden er ikke oppdatert siden nytt styre tok over. Leder skal ta opp dette med administrator.

b. Det er visstnok minst 5 epostadresser knyttet til vårt domene (trondheimquiltelag.no) Styret ønsker å ta i bruk disse fremfor å bruke private adresser. Dette vil også øke sikkerheten og bedre kontinuiteten ved utskiftning av styremedlemmer.

c. NQF har oppdatert sine sider angående TQL. Har også ordnet det slik at de linker til blogg i stedet for hjemmesiden. Det samme har vi oppfordret andre quiltelag som har link til oss om å gjøre (de som tilfeldigvis er oppdaget)

4. Bloggen:

a. Bloggen skal brukes aktivt som kommunikasjonsmedium til medlemmer og andre interesserte.

b. Invitasjon til medlemsmøtene skal som før sendes på epost direkte til medlemmene og vil også bli lagt ut på blogg. Dette skjer senest siste søndag før møte.

c. Bilder og kort resyme fra møtene skal legges ut på bloggen i løpet av samme uke som møtet avholdes.

d. Styret ønsker mest mulig åpenhet om det vi jobber med og referat fra styremøtene vil derfor heretter også bli lagt ut på bloggen samme uke som møtet avholdes.

e. Oppdatering på blogg skal umiddelbart kunngjøres på TQL´s FaceBook-side

Bilder vi tar på møtene legges på bloggen – ikke på facebook. Om noen ikke ønsker bilder lagt ut så må dette varsles fra gang til gang – dette står også på bloggen

5. Eventuelt:

a. Ny møtestruktur; Etter årsmøtet ble det anmodet om at vi tok Show & tell tidligere og fikk produktene lagt frem så alle fikk mulighet til å se på det etterpå. Fra april vil vi prøve følgende;

1.Medlemmer og gjester blir tatt imot i gangen og skriver seg inn i protokollen

2.Leder åpner møtet og gir nødvendig info

3.show and tell med parallelt åresalg

4. kaffe/ kaker og foredrag.

5.På slutten kan man beskue det som er vist frem, shoppe og kose seg

6.Det vil bli ulik bordplassering på møtene fra gang til gang i håp om at medlemmene ikke etablerer ”faste bord”. Tilsvarende vil styremedlemmene ikke lenger sitte på eget bord.

7.Kommer det nye medlemmer vil et par fra styret vise dem til rette og passe på at de ikke blir sittende alene – styret forventer at alle medlemmene bidrar i en slik inkludering

b. NQF 2012 – 2013. Leder Heidi Bolgnes ble på NQF´s årsmøte i Bergen valgt inn i styret til NQF. Fra før sitter vårt medlem Sølvi Alfsnes som varamedlem til styret.

c. FaceBook – styresiden: Styret har etablert en lukket gruppe på FaceBook hvor vi kan kommunisere via ”veggen” og ha ”chat” ved behov. Dette kan begrense behovet for fysiske styremøter. (Må ikke blandes med TQL´s FaceBook-side som alle medlemmer kan bruke)

d. Kurshelgen i oktober; Alle styremedlemmene skal komme med forslag til kursledere og foredragsholdere på styrets facebook-side innen medio mai. Kursansvarlig vil fortløpende prøve å booke kursledere til kurshelga i oktober. Vi håper å kunne presentere et ferdig kurstilbud på sommeravslutningen.

Medlemmer som har ønsker/tips til foredragsholdere/kursholdere skal oppfordres til å melde dette til styret (helst på epost)

e. Sommeravslutning. Etter dagens befaring av lokalene på Kristiansten Festning vil lokalet ”Kassemat” bli bestilt til sommeravslutningen. Leder gjør booking og forhandler om pris og kulturinnslag. Konkret info til medlemmene når alt er avklart.

f. Enhetsregisteret; Oppdatering av opplysninger til Brønnøysundregisteret. Leder fyller ut og ordner registreringen når AltInn åpner igjen.

g. Refusjon/Reiseregning; Det er blitt laget en forenklet reiseregning som skal til godkjenning hos revisor og deretter brukes ved refusjoner og ved dekning av kostnader for foredragsholdere og lignende. Mal vil bli utsendt til alle i styret når revisor har godkjent den.

h. Neste møte Nytt styremøte vil avholdes i siste halvdel av mai 2012 – leder innkaller